boertien.reismee.nl

Kuala Lumpur & Batu Caves

Woensdag 3 september 2008, Kuala Lumpur

Vandaag hebben we de grootste bezienswaardigheden van de stad bekeken. Als eerste zijn we naar de televisietoren van Maleisië geweest. Dit is de op 3 na hoogste zendmast te wereld. Je wordt binnen 58 seconden met een supersnelle lift naar boven gebracht waar je uitzicht over de hele stad hebt. Dit is echt een magnifiek gezicht. Mocht je alle gebouwen in de stad al hoog vinden, als je boven in de toren staat kijk je over alles heen en lijken het net kleine appartementencomplexen.

Hierna zijn we naar bezienswaardigheid nummer 2 geweest; de Petronas Twin Towers. Tot 2 jaar geleden waren dit de hoogste gebouwen ter wereld. De Petronas Towers zijn 2 van elkaar staande torens die in het midden met een luchtbrug aan elkaar verbonden zijn. Het is een waar kunstwerk om te zien en de torens bestaat grotendeels uit glas en staal.

Vervolgens werden we afgezet bij een kleine chocoladebedrijf. In Maleisië is men gek op chocolade en er zijn dan ook veel fabriekjes waar dit gemaakt wordt. Eerst werden we door de tuin rondgeleid waar de cacaobomen staan en hierna lieten ze binnen zien hoe ze de chocolade maken. In het winkeltje mochten we later alle denkbeeldige soorten chocolade proeven, van normale witte chocolade tot chocolade met aardbeien en peper!. Erg lekker!

Hierna zijn we naar het paleis van de koning geweest voor een paar foto's. Het blijft altijd leuk om te kijken of de bewaking niet beweegt of lacht!

Later zijn we naar de grootste Chinese Tempel van Kuala Lumpur geweest, echt prachtig om te zien. Boven in de tempel moesten de schoenen uit en mochten we naar binnen. Alles is super mooi om te zien en de wanden bestaan allemaal uit beelden en schilderijen.

Nu komt het leukste van de hele dag: we gingen naar 1 van de grootste moskeeën van Kuala Lumpur waar we de schoenen uit moesten doen, een soort van jurk aankregen en ik een hoofddoek omkreeg (best warm om bij 30 graden een stinkende hoofddoek om te hebben!). Als je dan niet de slappe lach krijgt!.

Hierna zijn we naar de Batu Caves geweest. Dit is een plek bestaande uit een grote trap van 272!! treden wat leidt naar een aantal grotten toe. Dit is een heilige plaats voor de Hindoestanen. Op deze trappen naar de grot toe en in de grotten zelf barst het van de apen!. In eerste instantie wel schattig en supergaaf om ze in het echt te zien maar het barst er echt van die apen!. Zodra Berry zijn pakje sultana's opentrok kwamen ze echt overal vandaan. Eindelijk boven aangekomen en 2 kilo lichter van al het zweet dat je onderweg kwijt raakt heeft Berry nog een slang om de nek gekregen, hij was helemaal in de wolken!.

Vervolgens nog een paar dingen bekeken en uiteindelijk weer terug naar het hotel gebracht.

Vanavond zijn we naar Time Square geweest, een supergroot overdekt shoppingcentre met echt alles wat je je maar kan bedenken! Het centre bestaat uit ongeveer 10 verdiepingen met van een pretpark tot enorme schoenen- kleding zaken, restaurants enz. Ergens in het midden van het centre raast een achtbaan en is een heel pretpark gebouwd.

In wat voor gebouw je in Kuala Lumpur ook loopt, altijd en overal zie je wel mensen met een bezem lopen die de boel aan het schoonmaken zijn. Op de wegen rijdt iedereen voor zichzelf en niemand kijkt op of om. Er rijden verder ongelooflijk veel brommers. Iedereen die hier op een brommer rijd draagt de jas aan de voorkant met de rits naar achter. De logica hiervan snappen we nog steeds niet maar goed, het zal wel!.

Of je hier nu op het station wacht of buiten bij een kraampje wacht, overal in de stad staan ventilatoren opgesteld!. Niet dat het erg helpt, de temperatuur is de hele dag rond de 30 graden maar het idee is leuk!

We zijn nu net terug in het hotel en gaan morgen een olifantenreservaat bezoeken. Er werd ons net verteld schone en droge kleding mee te nemen dus we zijn benieuwd....

Tot morgen maar weer en de groetjes van Berry en Suzanne

Henk B

Heel mooi om jullie zo een beetje te kunnen volgen.

Veel plezier nog

Renate

haha Suusje met een hoofddoek! Wat maken jullie veel mee zeg en dat op 1 dag! Echt gaaf klinkt het allemaal!

HIer gaat verder alles goed. Vandaag gewoon gewerkt. Tommy heeft gisteren een inenting gehad. Hij ging even schreeuwen en het niet dappere vrouwtje durfde niet te kijken....

Het weer is saai hier, soms zon maar vooral miezerig weer!

Nou veel plezier bij de Olifantjes!

Groetjes en veel liefs van ons!

JBK

Heel fijn dat ik ook mee kan reizen geniet er nog van.

bernadet

Hoi Berry en Suus

Wat leuk zeg om dit allemaal te lezen. Ik herken een aantal verhalen nog van mijn vader en Heidi die ook 2 keer in Maleisie zijn geweest.

Jullie beleven echt heel veel en de vakantie is nog maar net begonnen!

Geniet ervan, maar zo te lezen en te zien op de foto's lukt dat wel.

Liefs

Danitsja en Lotte

Beste Suzanne & Berry,

Wij hebben jullie verhaal via google gevonden. Het gaat om het volgende. Wij zijn 3e jaars studenten van de NHTV te Breda. En zijn bezig met een opdracht voor Kuala Lumpur met het thema Absolutely Pure. In jullie schrijven jullie over een chocoladefabriek. Wij zouden graag de naam willen weten of waar het in Kuala Lumpur of in de buurt daarvan ligt.

Hoop dat jullie ons kunnen helpen!

Met vriendelijke groeten,

Danitsja en Lotte

Jullie kunnen ons bereiken op het e-mail adres:
absolutely.pure15@gmail.com