boertien.reismee.nl

5 - 8 september, Taman Negara, Kuantan en Kuala Terengganu

Doordat we de afgelopen dagen geen internet hadden heeft het wat langer geduurd voordat ik er weer wat kan opzetten, afijn vandaag dan eindelijk de foto's en een update van onze afgelopen dagen hier!

Vrijdag 5 september 2008, Taman Negara

We zijn vrijdagmorgen vroeg vertrokken vanuit Kuala Lumpur naar Kuala Tembeling. Vanuit daar zouden we de boot nemen naar Taman Negara, het oudste tropische regenwoud ter wereld.

De opstapplek in Kuala Tembeling is net een plaatje uit een boek, een grote bruine rivier omgeven door regenwoud met aan de zijkanten een enkel vissershuisje of woning van de locals. Je wordt met een soort kleine kanoboot vervoerd die maar iets uit het water steekt. Onze boot viel van ellende zowat uit elkaar en je vraagt je op dat moment af hoe die ons in vredesnaam tegen de stroom in moet vervoeren. We hadden eerste rang, dachten we, en zaten voorin de boot. Helaas werd de punt volgestouwd met tassen en koffers van medepassagiers waardoor ons uitzicht dus finaal weg was. Afijn, dan maar aan de zijkanten kijken!.

De tocht was prachtig en duurde 2 ½ uur. Onderweg nog gezelschap gekregen van een grote spin, zo'n 10 cm!, die recht tegenover ons zat!. Aangezien ik hier niet echt op stond te wachten heeft Berry die maar even uit de boot gehaald!. Verder onderweg nog wat apen gespot, een groep gnoe's in het water, een wild zwijn en koeien.

Eenmaal aangekomen naar ons hotel gegaan, we overnachten in Rainforrest Taman Negara. Dit hotel ligt midden in rubberboomplantages en tegen het regenwoud aan en is prachtig gelegen.

Aangezien het hotel vol zit met gekko's heeft Berry eerst de kamer voor me moeten uitmesten om te kijken of er echt geen beesten binnenzitten. Nadat we niks hadden gevonden (alsof die beesten zich laten zien...) heb ik maar een handdoek onder de voordeur geschoven zodat de gekko's niet naar binnen kunnen. Tja, ik begin oerwoud en beesten steeds minder eng te vinden maar niet in mijn slaapkamer!.

Zaterdag 6 september 2008, Taman Negara

Vandaag zijn we om 09.30 uur vertrokken voor onze eerste trip hier: een jungletocht van 4 uur door het regenwoud onder leiding van een gids.

Aan het begin van de tocht vertelde de gids dat we op moesten letten met bloedzuigers. Aangezien ik toch al wel een beetje zenuwachtig was voor al het ongedierte dat we tegen zouden komen had ik het helemaal niet meer toen hij dat van de bloedzuigers zei! Wat volgens hem wel een voordeel was dat we een korte broek aan hadden, dan zie je de beesten meteen zitten. Het eerste uur lopen heb ik om de paar stappen mijn benen gecontroleerd en lette ik alleen maar op de grond of er geen enge beesten of spinnen zaten.

Aan het begin van de tocht slingerden een aantal apen door de bomen en na een uur te hebben gelopen werd de tocht steeds steviger en hebben we twee uur flink omhoog moeten klimmen door struiken, boomwortels en lianen met een temperatuur van zo'n 35 graden waarbij het zweet van je af gutst. Wat was dit zwaar zeg en we waren helemaal stuk toen we uiteindelijk boven waren voor een magnifiek uitzicht over het oerwoud!. De klim omhoog is mijn inziens ook berekend voor mensen met een minimale lengte van 2 meter dus voor Berry was het te doen maar voor mij was elke stap omhoog een opgave. Na de top te hebben bereikt gingen we grotendeels naar beneden (naar boven is een zware inspanning maar naar beneden tussen mega grote boomwortels is opletten waar je loopt!).

Hierna hebben we de Canopy walk gelopen: een groot aantal touwbruggen die tussen de toppen van de bomen zijn gespannen. Je loopt dus als het ware tussen de bomen boven het oerwoud. Voor mensen met hoogtevrees niet echt een aanrader aangezien je zo'n 45 meter boven de grond loopt. Ondanks de zware inspanningen was het wel helemaal fantastisch om te doen!.

Aan het einde van de middag werden we met een boot naar een stroomversnelling in het regenwoud gebracht waar je kon zwemmen tussen de rotsen. Dit was eerst 40 minuten varen over een smalle rivier in het regenwoud tussen de lianen door en is fantastisch, wat een prachtig gezicht is die natuur hier. Onderweg slingerden de apen boven je hoofd in de bomen, helaas zijn die beesten zo snel dat je ze nooit mooi op de foto krijgt!.

Eenmaal aangekomen en uit de boot gezet hebben we nog zo'n half uur omhoog moeten lopen ploeteren voordat we er eindelijk waren. Berry heeft hier heerlijk gezwommen (ik doe veel en ga over alle grenzen heen hier maar zwemmen in een bruine rivier tussen rotsen en niet weten wat er onder water zit gaat me nog steeds te ver..) en ik hield me op de kant meer bezig om alle insecten van me af te houden, wat zijn die mieren hier groot, ze hebben hier het formaat van een grote wesp!.

Vandaag dus weer een vermoeiende dag gehad maar was fantastisch en een hele ervaring!

Zondag 7 september 2008, Kuantan

Vandaag hebben we om 09.00 uur de boot naar Kuala Tembeling genomen om van daaruit met de auto naar Kuantan te rijden. We hadden gehoopt er op tijd te zijn maar de rit duurde langer dan verwacht en we hebben nog 2 uur naar het hotel lopen zoeken. We wisten niet dat hier zovee olieraffinaderijen zitten, volgens mij hebben we ze nu allemaal gezien! Onderweg merkten we nog even het verschil tussen links en rechts rijden... er stond iets niet duidelijk aangegeven en we namen maar de afslag de snelweg op.. we schrokken ons ineens wild toen er een vrachtwagen recht op ons af kwam rijden. Oeps, verkeerde weghelft!. Afijn, toen we hier aankwamen maakte het alles weer goed, wat een prachtig hotel zeg aan de Zuid Chinese zee!. Toen we aankwamen werden we meegenomen en mochten we uitzoeken welke kamer we wilden. We hebben gekozen voor een huisje aan het zwembad met uitzicht op het zwembad en de zee, het is net een plaatje hier!. Het strand hier is prachtig; wit strand, palmen en geen mensen die handdoekje aan handdoekje liggen!. Beter kan ik mijn eigen verjaardag morgen niet wensen!

Morgen rijden we door naar Kuala Terengganu waar we als het goed is ook een hotel aan zee hebben en even lekker kunnen bijkomen van de afgelopen dagen!.

Maandag 8 september 2008, Kuala Terengganu

Ja ja, vandaag jarig in Maleisië. Wel raar en heb dat idee totaal niet maar goed.

We zaten vandaag eerst te twijfelen of we nog in dit prachtige hotel zouden blijven of door zouden rijden naar Kuala Terengganu. Uiteindelijk toch maar besloten om op tijd weg te gaan en te zien wat het volgende hotel zou zijn.

Mocht je bij het tanken in Nederland een keer moeten slikken als je weer ziet dat je voor 70 Euro je tank hebt volgegooid, hier moet je je eerst aanmelden, kijkt ze een keer naar de auto en gokt dat je voor ongeveer 100 ringit de tank volgooit. Hierna mag je tanken en word er gekeken voor hoeveel geld je uiteindelijk hebt getankt en krijg je de rest weer terug. Vandaag een volle tank voor 69 ringit oftewel: bijna 14 euro voor een volle tank! Je bent ook echt een ware attractie als je hier als Nederlander loopt of rijd, zodra ze zien wat in de auto zit staren ze je aan en beginnen ze vrolijk te zwaaien!. Als Berry met zijn 2 meter ook nog eens de auto uit stapt is het beeld helemaal compleet.

Na zo'n 3 uur rijden kwamen we dan eindelijk in hotel Sutra Beach aan. Wat een plaatje!!!!. We dachten dat het vorige hotel niet beter kon maar dit overtreft alles. Door de ramadam is het overal erg rustig en krijgen we de mooiste kamers toegewezen. We zitten nu in een huisje met glazen pui en veranda pal aan het strand en de zee, je loopt je veranda af en staat meteen in het zand. Vanuit je huisje zie en hoor je de zee ruisen.. Beter kan ik mijn verjaardag vandaag niet hebben!.

Vanmiddag dus lekker aan het strand / zwembad gelegen en eindelijk de eerste zonnestralen proberen te pakken!. Op het moment dat ik dit verhaal schrijf wordt er net aan de deur geklopt en een megagrote schaal met allerlei fruit langs gebracht en een stuk taart voor mijn verjaardag!. Blijkt dat ze dat op mijn paspoort hadden gezien.

Morgenochtend willen we nog even genieten van deze prachtige plek hier en daarna rijden we door naar Kota Bahru, zo'n 3 uur rijden. Ik weet niet of we daar weer internet hebben maar de volgende verhalen zien jullie weer verschijnen!.

Groetjes,

Berry & Suzanne

Reacties

Reacties

rianne

heyhey,
Gefeliciteerd.... wat een leuke verassing van dat hotel
:-) echt super nou fijne verjaardag nog even. Het is bij jullie natuurlijk zowat avond denk ik. bij ons ik het nu bijna half 2 nou veel plecier morgen dikke kus

Renate

hey lieverds,

Wat een leuke dingen beleven jullie toch! Echt helemaal geweldig!

Lekker blijven genieten!

Ben wel benieuwd wat Berry aan Suus heeft gegeven!

Liefs Renate

mamma

wat een een geweldige manier om je verjaardag te
vieren. Wij eten vanavond gewoon thuis wel een gebakje hoor. Mooie foto´s trouwens.Je snapt wel dat je thuis weer alles zelf moet doen he?

Wilma

Hé Suzanne,

Van harte met je verjaardag.

Het is toch wel een hele belevenis zo he?

Erg leuk dat we op zo'n afstand met jullie mee kunnen reizen.

Nog een fijne tijd toegewenst en de hartelijke groeten ook aan Berry.

arne

gefeliciteerd met je verjaardag het zijn leuke fotos en rest ookik vind het een leuke sitte.
growtjes van ons doeidoei
tot de volgende keer

Henk en de rest

Nog van harte met je verjaardag
Ziet er allmaal leuk uit.
vraagje van Rene moet je dat ontbijt zelf plukken?
en of je nog een maleisiesche bergvlieg hebt gezien?
Groeten Henk en Rene

Bert en Jenny, buren van Henk en Jannie

Net alle verslagen gelezen en de foto`s bekeken, vooral die aap met de sultana`s was mooi. We wensen jullie nog een mooie reis verder.
Groeten uit Pesse

serge

wat was de naamvan het hotel in Kuanta?

Eveline

Hallo! Ik kwam per toeval op jullie site omdat ik samen met m'n vriend over een week ook naar KL en Langkawi gaan. Ontzettend leuke foto's!! Ik zou graag meer informatie willen over het olifantenreservaat in KL. Wij verblijven er 3 dagen en willen hier dolgraag heen!! Zouden jullie misschien mij hierover kunnen informeren? kosten, hoe daar te komen (taxi & kosten) etc?? Zou ik heel erg waarderen!!!! Alvast bedankt, mijn email is effy83@hotmail.com

Groetjes Eveline

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!