boertien.reismee.nl

5 - 8 september, Taman Negara, Kuantan en Kuala Terengganu

Doordat we de afgelopen dagen geen internet hadden heeft het wat langer geduurd voordat ik er weer wat kan opzetten, afijn vandaag dan eindelijk de foto's en een update van onze afgelopen dagen hier!

Vrijdag 5 september 2008, Taman Negara

We zijn vrijdagmorgen vroeg vertrokken vanuit Kuala Lumpur naar Kuala Tembeling. Vanuit daar zouden we de boot nemen naar Taman Negara, het oudste tropische regenwoud ter wereld.

De opstapplek in Kuala Tembeling is net een plaatje uit een boek, een grote bruine rivier omgeven door regenwoud met aan de zijkanten een enkel vissershuisje of woning van de locals. Je wordt met een soort kleine kanoboot vervoerd die maar iets uit het water steekt. Onze boot viel van ellende zowat uit elkaar en je vraagt je op dat moment af hoe die ons in vredesnaam tegen de stroom in moet vervoeren. We hadden eerste rang, dachten we, en zaten voorin de boot. Helaas werd de punt volgestouwd met tassen en koffers van medepassagiers waardoor ons uitzicht dus finaal weg was. Afijn, dan maar aan de zijkanten kijken!.

De tocht was prachtig en duurde 2 ½ uur. Onderweg nog gezelschap gekregen van een grote spin, zo'n 10 cm!, die recht tegenover ons zat!. Aangezien ik hier niet echt op stond te wachten heeft Berry die maar even uit de boot gehaald!. Verder onderweg nog wat apen gespot, een groep gnoe's in het water, een wild zwijn en koeien.

Eenmaal aangekomen naar ons hotel gegaan, we overnachten in Rainforrest Taman Negara. Dit hotel ligt midden in rubberboomplantages en tegen het regenwoud aan en is prachtig gelegen.

Aangezien het hotel vol zit met gekko's heeft Berry eerst de kamer voor me moeten uitmesten om te kijken of er echt geen beesten binnenzitten. Nadat we niks hadden gevonden (alsof die beesten zich laten zien...) heb ik maar een handdoek onder de voordeur geschoven zodat de gekko's niet naar binnen kunnen. Tja, ik begin oerwoud en beesten steeds minder eng te vinden maar niet in mijn slaapkamer!.

Zaterdag 6 september 2008, Taman Negara

Vandaag zijn we om 09.30 uur vertrokken voor onze eerste trip hier: een jungletocht van 4 uur door het regenwoud onder leiding van een gids.

Aan het begin van de tocht vertelde de gids dat we op moesten letten met bloedzuigers. Aangezien ik toch al wel een beetje zenuwachtig was voor al het ongedierte dat we tegen zouden komen had ik het helemaal niet meer toen hij dat van de bloedzuigers zei! Wat volgens hem wel een voordeel was dat we een korte broek aan hadden, dan zie je de beesten meteen zitten. Het eerste uur lopen heb ik om de paar stappen mijn benen gecontroleerd en lette ik alleen maar op de grond of er geen enge beesten of spinnen zaten.

Aan het begin van de tocht slingerden een aantal apen door de bomen en na een uur te hebben gelopen werd de tocht steeds steviger en hebben we twee uur flink omhoog moeten klimmen door struiken, boomwortels en lianen met een temperatuur van zo'n 35 graden waarbij het zweet van je af gutst. Wat was dit zwaar zeg en we waren helemaal stuk toen we uiteindelijk boven waren voor een magnifiek uitzicht over het oerwoud!. De klim omhoog is mijn inziens ook berekend voor mensen met een minimale lengte van 2 meter dus voor Berry was het te doen maar voor mij was elke stap omhoog een opgave. Na de top te hebben bereikt gingen we grotendeels naar beneden (naar boven is een zware inspanning maar naar beneden tussen mega grote boomwortels is opletten waar je loopt!).

Hierna hebben we de Canopy walk gelopen: een groot aantal touwbruggen die tussen de toppen van de bomen zijn gespannen. Je loopt dus als het ware tussen de bomen boven het oerwoud. Voor mensen met hoogtevrees niet echt een aanrader aangezien je zo'n 45 meter boven de grond loopt. Ondanks de zware inspanningen was het wel helemaal fantastisch om te doen!.

Aan het einde van de middag werden we met een boot naar een stroomversnelling in het regenwoud gebracht waar je kon zwemmen tussen de rotsen. Dit was eerst 40 minuten varen over een smalle rivier in het regenwoud tussen de lianen door en is fantastisch, wat een prachtig gezicht is die natuur hier. Onderweg slingerden de apen boven je hoofd in de bomen, helaas zijn die beesten zo snel dat je ze nooit mooi op de foto krijgt!.

Eenmaal aangekomen en uit de boot gezet hebben we nog zo'n half uur omhoog moeten lopen ploeteren voordat we er eindelijk waren. Berry heeft hier heerlijk gezwommen (ik doe veel en ga over alle grenzen heen hier maar zwemmen in een bruine rivier tussen rotsen en niet weten wat er onder water zit gaat me nog steeds te ver..) en ik hield me op de kant meer bezig om alle insecten van me af te houden, wat zijn die mieren hier groot, ze hebben hier het formaat van een grote wesp!.

Vandaag dus weer een vermoeiende dag gehad maar was fantastisch en een hele ervaring!

Zondag 7 september 2008, Kuantan

Vandaag hebben we om 09.00 uur de boot naar Kuala Tembeling genomen om van daaruit met de auto naar Kuantan te rijden. We hadden gehoopt er op tijd te zijn maar de rit duurde langer dan verwacht en we hebben nog 2 uur naar het hotel lopen zoeken. We wisten niet dat hier zovee olieraffinaderijen zitten, volgens mij hebben we ze nu allemaal gezien! Onderweg merkten we nog even het verschil tussen links en rechts rijden... er stond iets niet duidelijk aangegeven en we namen maar de afslag de snelweg op.. we schrokken ons ineens wild toen er een vrachtwagen recht op ons af kwam rijden. Oeps, verkeerde weghelft!. Afijn, toen we hier aankwamen maakte het alles weer goed, wat een prachtig hotel zeg aan de Zuid Chinese zee!. Toen we aankwamen werden we meegenomen en mochten we uitzoeken welke kamer we wilden. We hebben gekozen voor een huisje aan het zwembad met uitzicht op het zwembad en de zee, het is net een plaatje hier!. Het strand hier is prachtig; wit strand, palmen en geen mensen die handdoekje aan handdoekje liggen!. Beter kan ik mijn eigen verjaardag morgen niet wensen!

Morgen rijden we door naar Kuala Terengganu waar we als het goed is ook een hotel aan zee hebben en even lekker kunnen bijkomen van de afgelopen dagen!.

Maandag 8 september 2008, Kuala Terengganu

Ja ja, vandaag jarig in Maleisië. Wel raar en heb dat idee totaal niet maar goed.

We zaten vandaag eerst te twijfelen of we nog in dit prachtige hotel zouden blijven of door zouden rijden naar Kuala Terengganu. Uiteindelijk toch maar besloten om op tijd weg te gaan en te zien wat het volgende hotel zou zijn.

Mocht je bij het tanken in Nederland een keer moeten slikken als je weer ziet dat je voor 70 Euro je tank hebt volgegooid, hier moet je je eerst aanmelden, kijkt ze een keer naar de auto en gokt dat je voor ongeveer 100 ringit de tank volgooit. Hierna mag je tanken en word er gekeken voor hoeveel geld je uiteindelijk hebt getankt en krijg je de rest weer terug. Vandaag een volle tank voor 69 ringit oftewel: bijna 14 euro voor een volle tank! Je bent ook echt een ware attractie als je hier als Nederlander loopt of rijd, zodra ze zien wat in de auto zit staren ze je aan en beginnen ze vrolijk te zwaaien!. Als Berry met zijn 2 meter ook nog eens de auto uit stapt is het beeld helemaal compleet.

Na zo'n 3 uur rijden kwamen we dan eindelijk in hotel Sutra Beach aan. Wat een plaatje!!!!. We dachten dat het vorige hotel niet beter kon maar dit overtreft alles. Door de ramadam is het overal erg rustig en krijgen we de mooiste kamers toegewezen. We zitten nu in een huisje met glazen pui en veranda pal aan het strand en de zee, je loopt je veranda af en staat meteen in het zand. Vanuit je huisje zie en hoor je de zee ruisen.. Beter kan ik mijn verjaardag vandaag niet hebben!.

Vanmiddag dus lekker aan het strand / zwembad gelegen en eindelijk de eerste zonnestralen proberen te pakken!. Op het moment dat ik dit verhaal schrijf wordt er net aan de deur geklopt en een megagrote schaal met allerlei fruit langs gebracht en een stuk taart voor mijn verjaardag!. Blijkt dat ze dat op mijn paspoort hadden gezien.

Morgenochtend willen we nog even genieten van deze prachtige plek hier en daarna rijden we door naar Kota Bahru, zo'n 3 uur rijden. Ik weet niet of we daar weer internet hebben maar de volgende verhalen zien jullie weer verschijnen!.

Groetjes,

Berry & Suzanne

Kuala Lumpur - Olifantenreservaat

Donderdag 4 september 2008, Olifantenreservaat

Vandaag zijn we naar een olifantenreservaat geweest, zo'n anderhalf uur rijden vanaf Kuala Lumpur. Het reservaat ligt midden in het oerwoud en ligt middenin een klein dorpje waar de locale bevolking woont.

De weg naar dit reservaat toe is al een beleving op zich; de weg gaat grotendeels door het oerwoud en je ziet dan ook niks anders dan groene bossen, bergen, rubberplantages en super grote bomen.

Rond de middag kwamen we in het reservaat aan. In dit reservaat worden o.a. olifanten opgevangen die weer in het oerwoud worden uitgezet. De olifanten vernielden alle plantages en vormden zo een bedreiging voor de locale bevolking. De olifanten worden later dan weer in het oerwoud een stuk verderop vrijgelaten. In dit reservaat wonen een aantal ‘werkolifanten' die de gevangen genomen olifanten gerust moeten stellen en ze zo moeten begeleiden in hun terugkeer naar de vrijheid. Ja ja, we zijn goed op de hoogte want we kregen eerst een film hierover te zien hoe je ziet hoe dat in zijn werk gaat.

Nadat we eerst een kijkje bij de olifanten mochten nemen (echt super lieve kleine olifantjes ook!) werden ze later opgehaald en kregen ze hun eerste wasbeurt in de rivier. Erg leuk om te zien en die beesten genieten echt!. Hierna mochten we ze voeren.. Voor het eerst van mijn leven heb ik dan een olifant aangeraakt en gevoerd!. Daarna mochten we een stukje op ze rijden. Echt super!., Misschien dom van me maar ik dacht altijd dat olifanten een gladde grijze rimpelige huid hadden, dat klopt ook maar wat een haren zitten er op die beesten zeg!. Afijn, goed vasthouden en rijden maar, zie de foto's!. Echt spontaan lachen lukte niet echt want was grotendeels bezig om me in evenwicht te houden..

Als laatste kregen ze weer getrakteerd op een wasbeurt in de rivier, Berry ging er met een paar mensen opzitten en werd getrakteerd op een kopje onder in een prachtig heldere bruine rivier waarvan je niet weet wat er op de bodem loopt..... (ik bleef wel foto's maken op de kant...)

Het was dus weer helemaal geweldig vandaag maar wat hadden we het zwaar met de hitte..., het was 37 graden en dan niet zoals je wel eens aan zee hebt met een windje. Nee gewoon tropisch warm met geen zuchtje wind!!.

Morgenochtend vertrekken we vroeg met de auto naar Taman Negara, het oudste oerwoud ter wereld waar we 3 dagen zullen blijven. Dit is ongeveer 4 uur rijden en hierna nog 3 uur met een soort kanoboot. De rugzakken, lange broeken (voor de beesten..) en muggenspray staan al klaar!

Aangezien ik niet weet wat de internet / bereikbaarheidsfaciliteiten daar zijn weet ik niet of ik op internet kan. Vanaf zondag hoop ik weer wat op de site te kunnen zetten (tenzij het eerder kan natuurlijk!)

Groetjes Berry en Suzanne

Kuala Lumpur & Batu Caves

Woensdag 3 september 2008, Kuala Lumpur

Vandaag hebben we de grootste bezienswaardigheden van de stad bekeken. Als eerste zijn we naar de televisietoren van Maleisië geweest. Dit is de op 3 na hoogste zendmast te wereld. Je wordt binnen 58 seconden met een supersnelle lift naar boven gebracht waar je uitzicht over de hele stad hebt. Dit is echt een magnifiek gezicht. Mocht je alle gebouwen in de stad al hoog vinden, als je boven in de toren staat kijk je over alles heen en lijken het net kleine appartementencomplexen.

Hierna zijn we naar bezienswaardigheid nummer 2 geweest; de Petronas Twin Towers. Tot 2 jaar geleden waren dit de hoogste gebouwen ter wereld. De Petronas Towers zijn 2 van elkaar staande torens die in het midden met een luchtbrug aan elkaar verbonden zijn. Het is een waar kunstwerk om te zien en de torens bestaat grotendeels uit glas en staal.

Vervolgens werden we afgezet bij een kleine chocoladebedrijf. In Maleisië is men gek op chocolade en er zijn dan ook veel fabriekjes waar dit gemaakt wordt. Eerst werden we door de tuin rondgeleid waar de cacaobomen staan en hierna lieten ze binnen zien hoe ze de chocolade maken. In het winkeltje mochten we later alle denkbeeldige soorten chocolade proeven, van normale witte chocolade tot chocolade met aardbeien en peper!. Erg lekker!

Hierna zijn we naar het paleis van de koning geweest voor een paar foto's. Het blijft altijd leuk om te kijken of de bewaking niet beweegt of lacht!

Later zijn we naar de grootste Chinese Tempel van Kuala Lumpur geweest, echt prachtig om te zien. Boven in de tempel moesten de schoenen uit en mochten we naar binnen. Alles is super mooi om te zien en de wanden bestaan allemaal uit beelden en schilderijen.

Nu komt het leukste van de hele dag: we gingen naar 1 van de grootste moskeeën van Kuala Lumpur waar we de schoenen uit moesten doen, een soort van jurk aankregen en ik een hoofddoek omkreeg (best warm om bij 30 graden een stinkende hoofddoek om te hebben!). Als je dan niet de slappe lach krijgt!.

Hierna zijn we naar de Batu Caves geweest. Dit is een plek bestaande uit een grote trap van 272!! treden wat leidt naar een aantal grotten toe. Dit is een heilige plaats voor de Hindoestanen. Op deze trappen naar de grot toe en in de grotten zelf barst het van de apen!. In eerste instantie wel schattig en supergaaf om ze in het echt te zien maar het barst er echt van die apen!. Zodra Berry zijn pakje sultana's opentrok kwamen ze echt overal vandaan. Eindelijk boven aangekomen en 2 kilo lichter van al het zweet dat je onderweg kwijt raakt heeft Berry nog een slang om de nek gekregen, hij was helemaal in de wolken!.

Vervolgens nog een paar dingen bekeken en uiteindelijk weer terug naar het hotel gebracht.

Vanavond zijn we naar Time Square geweest, een supergroot overdekt shoppingcentre met echt alles wat je je maar kan bedenken! Het centre bestaat uit ongeveer 10 verdiepingen met van een pretpark tot enorme schoenen- kleding zaken, restaurants enz. Ergens in het midden van het centre raast een achtbaan en is een heel pretpark gebouwd.

In wat voor gebouw je in Kuala Lumpur ook loopt, altijd en overal zie je wel mensen met een bezem lopen die de boel aan het schoonmaken zijn. Op de wegen rijdt iedereen voor zichzelf en niemand kijkt op of om. Er rijden verder ongelooflijk veel brommers. Iedereen die hier op een brommer rijd draagt de jas aan de voorkant met de rits naar achter. De logica hiervan snappen we nog steeds niet maar goed, het zal wel!.

Of je hier nu op het station wacht of buiten bij een kraampje wacht, overal in de stad staan ventilatoren opgesteld!. Niet dat het erg helpt, de temperatuur is de hele dag rond de 30 graden maar het idee is leuk!

We zijn nu net terug in het hotel en gaan morgen een olifantenreservaat bezoeken. Er werd ons net verteld schone en droge kleding mee te nemen dus we zijn benieuwd....

Tot morgen maar weer en de groetjes van Berry en Suzanne

Kuala Lumpur

Eindelijk in Kuala Lumpur!!!!

Ons KLM-toestel vloog gisteren precies op tijd en om 21.00 uur maandagavond vertrokken we dan eindelijk met aardig wat kalmeringstabletten achter de kiezen richting Kuala Lumpur. Had ik me van tevoren druk gemaakt om de 12 uur durende rit te doorstaan, je zult het niet geloven maar ik sliep al om 22.00 uur en toen ik wakker werd ging ik er vanuit dat ik 2 uurtjes geslapen had. Maar goed; het bleek al zeven uur te zijn met nog maar anderhalf uur te gaan!. Had dus zo'n negen uur achter elkaar geslapen! (alleen voor Berry minder want die had 12 uur klem gezeten met zijn benen en geen oog dichtgedaan..)!

Om 14.30 uur landen we plaatselijke tijd in Kuala Lumpur waar we met een hypermoderne trein binnen 2 minuten naar de aankomsthal werden gebracht en de koffers konden ophalen.

We werden door iemand opgewacht die ons naar het hotel zou brengen. Het eerste verschil tussen Nederland en Maleisië (grotendeels een moslimland) werd meteen duidelijk: Berry kreeg keurig een hand en mij werd amper een blik gegund!. Het vliegveld ligt zo'n 50 km buiten het centrum van Kuala Lumpur en we werden in een klein busje naar ons hotel gebracht. Onderweg valt meteen op hoe groen het hier is en aan de kant van de wegen staan alleen maar palmenplantages. Ik heb nog nooit zoveel palmbomen op en naast elkaar gezien. Het is zo ie zo een land van tegenstellingen want onderweg zie je eerst aan de ene kant van de weg tussen de palmenplantages super luxe huizen / torenflats staan en aan de andere kant van de weg zie je meer de krotten waar mensen wonen.

Na ongeveer een half uurtje rijden zie je de eerste wolkenkrabbers en de Petronas Twin Towers opdoemen. Een prachtig gezicht zo uit het niets!. Vanaf dat moment rijd je de stad binnen waar het krioelt van de auto's, bussen en mensen.

We werden afgezet bij het Swiss Inn hotel midden in de wijk China Town. China Town is een ontzettende drukke wijk wat grotendeels bestaat uit open winkeltjes en restaurantjes aan de straat. Het is ontzettend druk maar wel heel gezellig. De Maleisische mensen zijn allemaal superaardig en proberen steeds een praatje met je te maken en je van alles te vertellen over hun land en wat je echt moet zien hier!. Wat ook wel grappig is: als je zegt dat je uit Nederland komt roepen ze meteen Ruud Gullit en Marco van Basten!. Volgens de mensen hier is het Maleisische voetbalteam erg slecht en verliezen ze alleen maar. Ze hebben hier genoten van het Nederlandse voetbal op het EK en konden het niet geloven dat we van Rusland hadden verloren. Tja, zelfs dat volgen ze hier dus.

Aangezien het hier nu dus avond is hebben we net precies gegeten. Je moet het hier zo zien; de koks van alle eetstalletjes koken op de straat waar iedereen langsloopt en daar achter staan tafels waar je aan kan eten. We zagen een stalletje waar we wat wouden eten maar het leek erg druk, trok de vrouw ons mee naar binnen, trekt een tafel van een stapel af, stoelen van een stapel en we werden zo neer geplant waar nog net een tafel past. Ze begreep niet wat we wouden eten en we riepen maar iets van kip, het was dus een verassing wat we zouden krijgen!. Afijn, al met al smaakte het heerlijk en de prijs was helemaal leuk: 16 ringit, oftewel EUR 3,20 voor ons beiden incl. drinken!!!

Nou nu zijn jullie weer een beetje op de hoogte. Morgen gaan we een tour door o.a. de stad maken en naar de Batu Caves toe. Dit zijn grotten omringd door apen en is een grote attractie voor de bevolking hier.

Nou tot de volgende keer maar weer!.

Groetjes,

Berry & Suzanne

De voorbereidingen voor Maleisië, nog 2 1/2 week te gaan!

Welkom op onze weblog waarbij we zullen proberen om iedereen zoveel mogelijk op de hoogte te houden van onze reis door Maleisië.

De vraag die we ons regelmatig gesteld krijgen is: hoe komen jullie erbij om naar Maleisië te gaan?

Tja eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat Maleisië niet een land is wat ik altijd op mijn verlanglijstje had staan om te bezoeken. Tot nu toe zijn we mede door mijn vliegangst Europa nog niet uitgekomen en is (was?!) Griekenland altijd ons/mijn favoriete vakantieland. Hier gingen we dan ook elk jaar heen.

Tja, en dan is het weer januari en komen de jaarlijkse reisgidsen uit... zullen we weer naar Griekenland gaan stelden we ons de vraag, Italië, Frankrijk of heel iets anders?. Nou we waren er eigenlijk meteen al over uit dat het dit jaar geen Griekenland werd en zijn volgens mij al de hele wereld overgegaan, Berry begon in ieder geval steeds lichtelijk paniekerig te kijken als we eindelijk iets hadden uitgezocht en ik weer met een volgende stapel reisgidsen op de proppen kwam. We hadden wel een verlanglijstje; we willen een auto huren, iets van het land zien, iets ondernemen, lekker kunnen relaxen, er zelf op uit kunnen trekken en je vrij in een land kunnen bewegen zonder dat er wordt geadviseerd om 's avonds je appartement niet meer uit te komen omdat dat niet vertrouwd zou zijn qua criminaliteit. Oh ja, en ook heel belangrijk; we gaan in de zomer (nou ja, september uiteindelijk) en wil dan niet ergens in een koud gebied zitten (dit bewaren we wel voor de wintersport) of in je hotel wachten totdat een tropische storm is overgewaaid. Nog een van mijn prioriteiten: ik wil geen inentingen!!!.

Nou uiteindelijk kwamen we uit in Azië. China en Thailand vielen af omdat je van zulke grote landen vaak maar relatief gezien een klein gebied ziet. Ook raden ze hier af om een auto te huren. Ja, en dan zie je de eerste foto's en touristiek van Maleisië voorbij komen; witte stranden, geen criminaliteit, vriendelijke bevolking, betrouwbaar om een auto te huren, mooie hotels en steden, enz.

Ik 's avonds tegen mijn lieftallige man (nadat we het eerst over Jamaica eens waren...); Schat, en Maleisië dan?, het ziet er echt mooi uit en er word ook aangeraden om hier alleen op uit te trekken met een auto!. Berry: ja leuk, maar weet je hoelang dat vliegen is voor je? Ik: valt wel mee, 9.5 uur ofzo? (ik was mijn grenzen dus al behoorlijk aan het verleggen..). Berry: nou het lijkt mij wel heel erg gaaf!. Toen we op internet gingen rond speuren en weer een stapel reisgidsen in huis haalden waren we het er meteen over uit: Het wordt Maleisië!. Nadelig detail is dat het uiteindelijk 12 uur vliegen blijkt te zijn en je inentingen nodig hebt maar ja het duurt nog zo lang en dat zie ik tegen die tijd wel.

Uiteindelijk hebben we via Kras reizen een 23 daagse Jungle / Beach reis geboekt dwars door Maleisië. We vliegen op 1 september a.s. naar Kuala Lumpur en blijven daar 4 dagen. Vervolgens met de huurauto dwars door Maleisië heentrekken. Bij de route kun je onze uitgestippelde route zien. De laatste week verblijven we op het eiland Langkawi waar we in het Lanai Resort Langkawi verblijven. Hier gaan we lekker relaxen en we zien dan wel wat we daar nog willen doen. Eindelijk wordt mijn droom waarheid: relaxen op een wit strand, super helder water en palmbomen!.

En dan is het april... oeps ik moet nu toch maar een keer die afspraak gaan inplannen voor de inentingen anders blijf ik het uitstellen... *slik*. Ik moet toegeven: de prikken vielen mee maar wat ben ik die nacht ziek geweest (koorts, rillingen, enz.) en had ik een spierpijn in mijn armen. Ik nog op internet gekeken voor de bijwerkingen en wat stond er: buiten spierpijn geen bijwerken, maar het komt zelden voor maar er kunnen zich griepverschijnselen voordoen. Afijn, wie had dat dus weer wel: juist, ik ja!.

En dan nu nog twee en halve week te gaan en dan vertrekken we eindelijk!. Nou ja eindelijk, ik zie er eerlijk gezegd als een berg tegenop. Niet tegen Maleisië maar tegen die vlucht van 12 uur. Morgen de dokter maar even bellen voor wat kalmeringstabletjes. En nu maar hopen dat ze helpen!. Morgen mijn paspoort ophalen en nog wat boodschappen doen - o.a. muggenspul en wat voor de ''Maleisische stofwisseling''**.

Nou in onze vakantie zal ik proberen om jullie zoveel mogelijk op te hoogte te houden van dus onze eerste verre reis!.

(**Uitleg: wij Nederlanders zijn natuurlijk ons Hollandse voedsel gewend en kunnen natuurlijk weinig verdragen in de maag, verdere details bespaar ik je...!)